Laatste excursie in Australië

9 december 2019 - Palm Cove, Australië

Vanmorgen moesten we de wekker zetten om op tijd ontbeten te hebben en om 7.45 uur bij de bushalte te staan. Ik voelde me een beetje een zombie na veel korte nachten maar dat trok bij het ontbijt wel bij. We hebben vouchers voor een ontbijtlocatie verderop aan de boulevard; bijzonder eigenlijk omdat we nu voor het eerst appartementen hebben met een volledig ingerichte keuken incl. Vaatwasser en met een wasmachine met waspoeder en droger zelfs. Tot nu toe hadden we hotels, op twee keer na zonder ontbijt.

We hebben een prima keuze uit een uitgebreid ontbijtbuffet, niets op aan te merken. De appartementen worden tijdens ons verblijf niet verzorgd...ook goed: We hoeven niet iedere dag schone handdoeken en een opgemaakt bed. Voor het zwembad kunnen we wel schone handdoeken halen bij de receptie dus prima geregeld.

Maar goed, dit nog even tussendoor.

Vanmorgen werden we dus opgehaald met een safaribus op hoge poten; er zaten al mensen uit Cairns in en bij ons werden nog twee mensen opgehaald . We reden langs een prachtige kustweg naar het noorden met o.a. suikerriet plantages met treintjes langs de weg,  een theeplantage , visfarms waar ze Barracuda kweken, bananenbomen en mooie baaien aan de ene kant en iets verderop aan de andere kant het regenwoud.

We stopten even in het plaatsje Mossman,  om rond 9.40 aan te komen bij de Daintree River waar we een boottochtje  van een uur gingen maken op zoek naar krokodillen. Even snel plassen, kop koffie en koekjes halen en de boot op. We voeren ca 7 km over de 176 km lange rivier die voor 70% zout water bevat. Helaas hebben we geen krokodil gezien ondanks het feit dat we ook pal langs de nursery voeren. Er zitten hier nog ca 200 krokodillen en ze zijn inmiddels beschermd. De beesten hebben een ontwikkeling doorgemaakt van landkrokodil (toen Australië  nog vastzat aan Zuid Amerika en Madagaskar) naar zoutwaterkrokodil.

Tijdens de regenmaanden maart-april kan het water hier tot 5 meter stijgen en de rivier 3 km breed worden. (Verontreinigde) grond spoelt de rivier in en daardoor is hier een bijzonder stuk rif ontstaan. Omdat de ranger heel snel en met een heel zwaar accent sprak, hebben we niet alles goed kunnen volgen.

We hebben helaas ook geen Casuaries hier gezien, een inmiddels beschermde vogel die heel belangrijk is voor het regenwoud omdat hij zaden verspreidt. Er zijn er nog ca 400, erg weinig dus.

Het regenwoud hier in dit deel van de oostkust schijnt heel bijzonder te zijn omdat het een enorme diversiteit  heeft, omdat het hier nooit heel koud wordt ca 22 ° in de wintermaanden; het is misschien al 100 miljoen jaar oud, het oudste regenwoud (samen met dat van Maleisië) ter wereld.

Even stoppen bij Alexandra Outlookpunt, we maken een wandeling van ca een half  uur door een stukje regenwoud, zien kingvarens, passeren Cow Bay waar zeekoeien schijnen te zitten (kennen we uit Florida...schattige dieren).

Om 11.40 uur stoppen we voor een bbq lunch bij Peters in het Paramattapark.  We krijgen heerlijke dikke, grote steaks en worstjes met salades..heerlijk. ze hebben er een  Walabi opvang waar je ze kunt voeren. Eentje is blind en kan over zijn rug geaaid worden; omdat iedereen hem zielig vindt  krijgt hij het meeste. Er is ook een moeder met Joey (Zo noemen ze de kleintjes)  in de buidel, schattig.

Binnen hebben ze slangen maar een kooi  staat open en er staat een bordje bij dat de slang buiten is. Het was een Python die heel nieuwsgierig was want hij kwam rustig naar mijn mobieltje glijden.

Na de lunch rijden we een klein stukje naar een ijsfarm waar je ijs van tropisch fruit kon kopen  en daarna rijden we verder naar Cape Tribulation waar kapitein Cook in 1770 met zijn boot is komen vast te zitten op het rif.  Het regenwoud grenst hier aan het strand, heel bijzonder. De weg die hier is aangelegd heeft eerst heel veel protesten opgeleverd maar daardoor heeft de omgeving  ook veel aandacht gekregen waardoor het nu allemaal beschermd gebied is.

Verderop stoppen we voor  thee, tropisch fruit en wat  afkoeling in een poeltje. Ik vond het heerlijk om daar even in te spetteren, het was maar heupdiep maar toch fijn.

We rijden een stuk terug naar de plaats waar een ferry over de rivier is en steken daar over. Daarna rijden we in een flink tempo dezelfde weg terug naar onze ophaalplaats en stappen om 5 uur uit. Het was een leuke  dag maar we zijn gaar door de herrie van de bus en het gehobbel.

Ik duik het zwembad in, de anderen het terras op. Tijdens het zwemmen van de anderen ga ik een paar boodschapjes doen voor onze borrel cq het  avondeten. Erwin is al bier en wijn gaan halen dus we gaan lekker op het terras bij Gonny en Harry zitten met Dorito's en crackertjes met Tzatziki. Daarna eten we de restjes van de schnitzels op die we gisteren in doggy bags meegenomen hebben en waarbij we nu verse tomaatjes  en komkommer hebben, een simpele en lekkere maaltijd. Biertje,  wijntje erbij, koffie toe en nu op ons eigen terras dit verslag maken.

Overigens  begon het om ca 7 uur te regenen!!! De voorspellingen  voor morgen zijn ook niet best: onweer en regen. Het zal toch niet  hè op onze laatste dag en tevens Erwins verjaardag. Dat zou balen zijn😥we willen nog even niksen, lezen, , zwemmen, zonnen ,  zuipen en lekker uit eten morgen.

Het is nu droog en een heerlijke temperatuur dus laten we niet mopperen,  bij jullie is het ook nat en koud horen we. Het is bijna 0.00 uur, het was weer een lange dag. Er moeten nog de nodige foto's bij dit verhaal gezet worden.

Zometeen even mijn vent feliciteren😃😊😋😍 en dan slaaaaaapen🛌😴😴😴😴😴😴😴

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margriet:
    9 december 2019
    Lang zal ie leven❣ Lang zal ie leven❣ Lang zal ie leven in Australia 🎉🍷🎉🍷🎉🍷🎉🍷🎉🍷🎉👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼😘😘😘
  2. Nicky en Paul:
    Gefeliciteerd Erwin!! Hopelijk geen regen op je verjaardag 😉
  3. Erica van der Waart van Gulik:
    9 december 2019
    Even doorbidden graag, het regent hier nu aardig maar de temperatuur is zalig.
  4. Eric:
    🎂🍷🍺🍾gefeliciteerd Erwin. Jij ook Erica. Niet teveel 🍺🍷. Slaapje beter. 😘
  5. Erica van der Waart van Gulik:
    Dank je wel. Komt thuis weer goed Eric.🤗
  6. Maaike:
    Happy Birthday Erwin!!🍷🌺🎆💃🍸😘😘.

Super leuk te zien waar jullie overal langskomen. Vele plekken zijn herkenbaar van daintree 🐥🐦🐊🐍☀️
  7. Herma:
    9 december 2019
    HIEPERDEPIEP hoera Erwin 🎂🎉🍿. Op naar weer een lekker jaartje. Een dikke knuffel van ons allebei 💋.
    Erica via jouw verhalen liften we lekker mee 😁. Jammer dat steeds de dieren niet gespot worden 😬 maar ja er is nog zoveel moois te zien. Geniet van jullie laatste dagje en straks weer een fijne reis terug.
  8. Jose:
    9 december 2019
    Hier is het nog 9 december, maar bij jullie niet! Dus ook van ons dikke 💋💋💋 en felicitaties 🎈voor m’n jarige oompje 🎉. Zo te lezen geniet je als een jonge kerel ouwe rakker 😜. Wat een mooie reisverhalen! En die foto van die Walibi - wat een schatje! Geniet nog even! Veel liefs en ook een dikke 💋 voor jou Erica! Richard, José, Roos & Justin
  9. Erica van der Waart van Gulik:
    Dank je wel lieverds.
  10. Rieke:
    10 december 2019
    Erwin, jarig zijn op z'n TOFFEvac , GEFELICITEERD maak er een dag van daar om nooit meer te vergeten,☕🎂 🎊🎈🎈🎉🍾🥂🍻 HOERA HOERA
  11. Dolores:
    10 december 2019