Tweede dag Great Ocean Road

26 november 2019 - Halls Gap, Australië

Vanmorgen was iedereen zelfs eerder klaar met ontbijten dus vertrokken we voor 9 uur. ER woei een heel harde wind, het leek Nederland wel, maar af en toe was er een zonnetje te zien. Tot nu toe hebben we nog geen zomerkleding  kunnen dragen😣.

Eerst een rit van een half uur naar Tower Hill Park. Dit prachtige eiland is ontstaan door een vulkaanuitbarsting en de mare (soort caldera) is de grootste van Australië, en ca 6000 jaar geleden ontstaan. Er woonden destijds  Aboriginals van de Gunditjamarastam.

In 1802 zette Nicolas Baudin hier voet aan de grond en nam het land in beslag, denkend dat het wasteland was dat verkeerd gebruikt werd. De blanken haalden het hele landschap leeg: de bomen werden omgehakt en o.a. gebruikt als brandstof, de lava gebruikten ze voor huizenbouw, alle dieren verdwenen, zelfs de slangen en dan moet je goed je best doen. Het werd dus een lege berg.

James Dawson kwam met zijn vrouw per schip in 1840 in Port Phillip aan en begon een boerderij en werd uiteindelijk een beschermheer van de Aboriginals.  Dawson ontmoette Guerard, een Oostenrijkse  botanist die het eiland geschilderd had zoals het oorspronkelijk  was.  Hij zorgde ervoor dat er geld vrij kwam om het landschap opnieuw in te richten op basis van Gerards schilderij omdat  de blanken uiteindelijk inzagen  dat ze niets  meer aan het lege eiland hadden.   Er werd besloten om de natuur te herstellen. In 1961 werd de eerste boom geplant, nu zijn er 300.000 planten en dieren en zijn ze nog steeds bezig om een goede balans te vinden. Als er bijv. te weinig bomen voor de koala's zijn, verplaatsen ze de koala's tot er wel voldoende voedsel voor ze is.  De emoes, Koala's  kangoeroes , alle dieren kwamen weer terug  door planten en bomen uit de hele wereld te halen en hier op deze uiterst vruchtbare grond te planten.

Na een informatief praatje door een Aboriginal die de geschiedenis  van het eiland vertelde en de oorspronkelijke  gereedschappen liet zien, maakten we een wandeling over het eiland. Helaas was er geen dier te zien en was het vanwege de harde wind ook niet mogelijk om te oefenen met een boemerang. Tijdens de koffie werden we geroepen dat er emoes rondliepen waar we vlakbij konden komen. In ieder geval hadden we dus wel iets van dieren gezien😏

We vertrekken naar Hall's gap, een doorgang  tussen twee bergen in de Grampians die ene mr Hall gevonden heeft. Het regent weer en we halen broodjes, koffie, wijn  en lunchspullen voor morgen voor we naar Boroka lookout rijden waar we een prachtig uitzicht over de Grampians hebben met o.a. Lake Belfield en Lake Lonsdale. Vervolgens  reden we naar een volgend punt: Reed lookout en the Balconies en tenslotte  naar Mackenzie Falls waar sommigen naar beneden naar de waterval lopen, 260 treden en de nodige hellingen. De hartslag loopt flink op. 😥.

Vlakbij ons hotel zien we eindelijk  kangoeroes 😁😁. Hè, hè, nu is iedereen blij. Snel aan de wijn en om half 8 hadden we een bbq in de tuin maar het was weer behoorlijk koud. We snakken naar  het ons beloofde Australische klimaat, voorlopig verschilt het niet erg van dat in Nederland. Om op te warmen drinken we nog iets in het restaurant en nu is het al weer half 12 en moeten we gaan slapen. Er is best nog veel te vertellen maar ja, dat lukt niet allemaal meer. Morgen hebben we een lange reisdag naar Adelaide ca 500 km dus geen idee wat voor verslag jullie dan krijgen. Ook moeten we de klok dan weer verzetten. Tot morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eric:
    👍🍷
  2. Irma en Ko:
    Veel gezien, prachtig!
  3. Jose:
    26 november 2019
    Lieve Erica & Erwin, wat een mooie verhalen en foto's. Ik zou graag even een paar dagen met jullie ruilen ;-). Wat een fascinerend land en zeker qua historie. Geniet ervan! Liefs xxx
  4. Chantal:
    27 november 2019
    Echte Hollanders op vakantie! Vooral veel praten en klagen over het weer... 😂 Geniet van de reis, de mensen, het land en de dieren - dat dit de mooie herinneringen moge vormen
  5. Erica van der Waart van Gulik:
    27 november 2019
    Doen we hoor, beter lezen mevrouw. 😉